Volledig georganiseerd
Exclusief en kleinschalig
meer dan 20 jaar ervaring

Wie zitten er achter Off the Grid 4x4?

Argentinië
8 mei 2026
Geschreven door
Martine Heijmen
Reisondernemer

Daarvoor moeten we even kijken naar de oprichters van de gloednieuwe reisorganisatie. Velen zijn wellicht wel bekend met Werner Budding, uit de autowereld of van tv. Hij zal in een volgende blog zelf wat meer uitweiden over zijn levenservaringen. Vandaag vertel ik, Martine Heijmen, wat over mezelf.

Even voorstellen

Mijn naam is Martine Heijmen en samen met Werner hebben we in 2024 Off the Grid 4x4 opgericht.

Het reizen zit me wellicht in het bloed al heeft het wel een generatie overgeslagen… Zo gaan mijn ouders met de caravan naar de Middellandse Zee, maar opa had na de WOII maar wat graag naar Australië of Nieuw-Zeeland willen emigreren. Daar stak zijn lieve vrouw een stokje voor, maar mijn reislust en de nieuwsgierigheid komt denk ik wel uit die hoek. En dan heb ik het ondernemerschap wel van mijn ouders; met een bakkerij aan huis krijg je het met de paplepel ingegeven.

Al vanaf dat ik het me kan herinneren wil ik weg, talen spreken, ontdekken, reizen. En niet zomaar op vakantie, nee, écht weg. Een half jaar, een jaar of langer. Zo heb ik een tijdje in Mexico doorgebracht, Madrid, Luxemburg, Parijs, de VS en uiteindelijk een paar jaar in het Chileense Merengebied, randje Patagonië. Tel daar dan nog eens talloze lange reizen naar Latijns-Amerika en de voormalige Sovjet-Unie bij op en dan zit je wel aan een jaar of 7 of 8 buitenlandverblijven. Werken in toerisme is echter nooit het doel geweest. Na een HBO studie economie en talen en een studie Spaanse Taal & Cultuur in Amsterdam kwam ik ‘per ongeluk’ in toerisme terecht. Dat had vast ook gekund zonder al die studies, maar ik heb veel kunnen reizen en vooral elders kunnen wonen tijdens die studies, dus perfect!

Veelgestelde vragen

Waar gaat het om bij Off the Grid 4x4 reizen?

Bij alle Off The Grid 4x4-reizen gaat het niet om de eindbestemming; het onderweg zijn van deze unieke Roadtrips is het doel.

En dan zit ineens in het toerisme

Alles bij elkaar beweeg ik me alweer zo’n 20 jaar in het toerisme. Bij verschillende reisorganisaties, altijd op touroperating gebied. Dat is namelijk waar het gebeurt: nieuwe reizen samenstellen, wat kan en wat niet, de gebaande paden zoveel mogelijk af, onafhankelijke individuele reizen aanbieden. Dat doe ik nog steeds met Patiperra travels, gestart in 2019 vlak voor Covid, een geboren ondernemer… Met Patiperra travels gaat het om individuele maatwerkreizen en Oldtimer reizen met groepen. De laatste reizen begeleid ik ook zelf en is heerlijk om te doen!

Net even anders

Bij Off the Grid 4x4 doen we het anders. De routes die we aanbieden, bied ik met Patiperra niet aan. Het is nét teveel risico om de Off the Grid 4x4 wegen op eigen gelegenheid te rijden en dan al helemaal in vrij korte tijd. Je weg vinden, alleen staan als er iets gebeurt, de afstand tot de bewoonde wereld. Allemaal zaken die we met Off the Grid 4x4 juist opzoeken!Het antwoord op de vraag: “Wat is je favoriete bestemming” heb ik niet (echt..) en het antwoord op het “waarom” van het reizen eigenlijk ook niet. Het is waarschijnlijk te vergelijken met het niet kunnen verklaren waarom een muziekstuk je kippenvel geeft of waarom je volschiet bij het zien een mooi schilderij. Waarom? Het is mooi, het is bijzonder, ja.. maar die woorden geven het gevoel niet echt weer. Het is gevoel dat ik ervaar als ik op Schiphol door de douane ga, de sensatie die ik voel als ik voet zet op Latijns-Amerikaanse grond waar ik altijd thuis kom, maar ook op Afrikaanse en Aziatische. Ik kom thuis in het verre…Dus ja, waarom zijn we gestart met Off the Grid 4x4? Omdat Werner en ik geloven in “het íets”, het gevoel dat je ervaart als je op pad bent, het andere willen zien en ervaren, niet gaan waar iedereen gaat, want het is niet eenvoudig bij “het íets” te komen als er honderden of meer mensen om je heen staan.

Zoek jij dat ook?

Dan zijn wij er voor jou.

Vragen? Neem contact op!

Andere reisverhalen

naar verhalen
Georgië

De motorkap als eettafel

We klagen in Nederland wel eens over de A1. Ik rij daar vaak, woon aan de rand van die asfaltslagader; te druk, te smal, te veel files, te veel flitsers en vooral hopeloos saai. Als je eenmaal in de Kaukasus op 2926 meter hoogte, bovenaan de Albano-pas, op de motorkap van je stoffige Nissan zit te lunchen met een homp brood belegd met scherpe schapenkas, besef je pas hoe saai perfect asfalt eigenlijk is.

Madagaskar

Madagaskar of de Pamir Highway?

We krijgen bij Off the Grid 4x4 regelmatig de vraag, ‘hoe bepalen jullie de bestemmingen?’. Dat gaat eigenlijk zeer democratisch, in overleg tussen Martine en mij. Het start allemaal met ons lijstje van potentiële locaties.

Madagaskar
Nepal

Moeilijk bereikbare plekken

Wonderlijk wel, of het nou het Louvre is, Vaticaanstad of de Mount Everest; je staat er gegarandeerd in de rij. Toch zijn er nog steeds lege plekken te vinden in de wereld. Niet omdat het er onaantrekkelijk is, wel omdat de bereikbaarheid te wensen overlaat. En da’s nou precies waar wij bij Off the Grid 4x4 naar op zoek zijn, moeilijk bereikbare plekken.